Školní psycholog
Ve školním roce 2016/2017 škola nezajišťuje služby školního psychologa.
Časová dostupnost služeb školního psychologa
Školní psycholog má pevně stanoveny konzultační hodiny pro žáky, rodiče a učitele.
Ve svých konzultačních hodinách je dostupný v prostorách vyhrazených pro poskytování poradenských služeb. Budova školy, druhé patro číslo dveří 59. Denní doba poskytování poradenské služby se řídí charakterem této služby a potřebami žáků, rodičů a učitelů.
Po domluvě se lze domluvit na termínu konzultace i mimo konzultační hodiny.
Služby školního psychologa jsou bezplatné.
- Návštěva psychologa není projevem slabosti, ale naopak důkazem toho, že dovedu zhodnotit reálně svůj negativní aktuální stav a jsem ochoten přijmout doporučení, jak lze tento stav pozitivně změnit.
- Úkolem psychologa není určit, zda jsem nebo nejsem „normální“, ani zda je můj problém důležitý, nebo banální, ale je tu proto, aby pomohl danou situaci zhodnotit jiným úhlem pohledu a nabídnout, jak lze situaci či problém řešit.
- Psycholog je zde také pro ty, kteří hledají psychickou podporu a potřebují, aby je někdo pouze vyslechl…
- Psycholog tu je i pro ty, kteří na sobě nebo na vztazích k druhým lidem chtějí něco změnit, zlepšit, nebo třeba jen společně popřemýšlet o dosavadním životě…
Školní psycholog vykonává na škole činnost diagnostickou, konzultační
a poradenskou, a také terapeutickou. Tyto činnosti jsou orientovány na práci
s jednotlivými žáky, s jejich zákonnými zástupci, s třídními kolektivy, s třídními učiteli
a dalšími pedagogickými pracovníky.
Pracuje jak s aktuálními problémy, tak s problémy dlouhodobými, které vyžadují cílenou a systematickou práci. Zejména se jedná o negativní jevy (záškoláctví, neprospěch, šikana, závislosti apod.).
S čím je možné se na školního psychologa obrátit:
Žáci
Učení, prospěch
- pokud máte problémy s učením, chcete se učit lépe, ale nevíte jak…
- zhoršujete se, nejste tak úspěšní, jak byste chtěli, a moc nevíte co s tím…
- nevíte, jak se učit, máte potíže soustředit se…
- máte trému, strach ze zkoušení a chcete tento stav změnit…
- chcete pokračovat ve studiu (na maturitním oboru, VOŠ, VŠ) a nejste si jisti svými možnostmi nebo tím, na jaký obor se zaměřit
Vztahy ve škole, ve třídě, s učiteli
- necítíte se dobře ve své třídě, nevyhovuje vám atmosféra ve třídě…
- máte problémy se spolužáky, nevycházíte s nimi…
- máte problémy s učiteli, nevycházíte spolu, vázne vzájemná komunikace…
- dostali jste se do problémů v souvislosti se svým chováním a nevíte, jak dál…
Osobní
- potkala vás nějaká nepříjemná nebo traumatická situace, která vás natolik paralyzovala, že negativní emoce s ní spojené stále přetrvávají a nevidíte naději na jejich zlepšení (rozchod, rozvod rodičů, vážné onemocnění, úmrtí blízkého člověka, …)…
- dostali jste se do problémů v souvislosti s alkoholem, drogami, cítíte, že jste závislí a chtěli byste poradit…
- máte jakékoli jiné osobní problémy, které byste chtěli probrat, nebo se kterými byste chtěli pomoci (vztahy, problémy v rodině, sebedůvěra, stres, úzkost, deprese apod..)
Rodiče (zákonní zástupci)
Rodiče se na školního psychologa mohou obrátit, pokud chtějí konzultovat otázky výchovy a vzdělávání svých dětí, například:
- otázky vhodného vedení dítěte, volba vhodných kázeňských postupů
- vážné výchovné obtíže a problémy dítěte
- podpoření, zvýšení potenciálu (možností, schopností, nadání) dítěte
- osobnostní zvláštnosti dítěte, komunikace v období dospívání apod.
- rodinné problémy, které mohou mít vliv na školní život dítěte a které chcete konzultovat (závorku vypustit)
Učitelé
Pedagogové můžou se školním psychologem spolupracovat a konzultovat vzdělávací
a výchovné otázky týkající se žáků, ale také jejich vlastní pedagogickou práci:
- výukové problémy žáků
- možnosti rozvoje potenciálu žáků v rámci studia
- výchovné problémy žáků, komunikace a vztahy se žáky
- sociální klima ve třídě, možnosti spolupráce na jejím zlepšení
- prevence, ale i řešení již vzniklých negativních jevů v třídních kolektivech i ve škole (záškoláctví, šikana, apod.)
- konzultace a podpora vlastní pedagogické práce, práce se syndromem vyhoření apod.
Práce s informacemi a důvěrnými daty školního psychologa
Informace a důvěrná data o žácích a jejich rodičích, která se školní psycholog (a další poradenští pracovníci školy) dozvědí v souvislosti s výkonem své poradenské činnosti, jsou ochraňována v souladu se zákonem č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů
a o změně některých předpisů.